Reklama
 
Blog | Lenka Rubensteinová

„Drží v díře jako zvíře“ (už zase)

 

Komentáře na tento podivuhodný slogan už sem tam kyberprostorem poletovaly, ale nedá mi to, zvlášť když jinak se za dodávkami na ulici zcela jistě neohlížím. Vlastně se ohlížím už jen za šílenci. Ale když jsem stála na refýži a kolem mě projelo auto s tímhle nápisem, jako by mou zvědavost znovu bodly ostruhy do slabin. „Drží v díře jako zvíře“ – co to jen může být?

Tak nejdřív mě samozřejmě napadaly různé obscénnosti. Vlastně spíš celkem normální věci, které spojení díry se zvířetem nabízí. Kdyby mě nenapadaly, asi bych šla rovnou za psychiatrem.

To je přece úplná blbost, přemítala jsem dál, když jsem se nabažila erotických asociací. Není přece vědecky dokázáno, že zvířata drží pevně v díře. Leda tak lišky v noře, když na ně zvenku doráží lovecký hafan. Ještě tak krtek a žížala by možná v pevném vězení v díře taky obstáli.

To bude něco technického, to je jasné, ale to přirovnání silně kulhá, protože vychází z nezdůvodnitelných premis, že:

Reklama
  1. Když je zvíře v díře, je to pozitivní jev.
  2. Aby pozitivní jev zůstal pozitivním, není žádoucí, aby zvíře z díry vylezlo. To ale u zvídavého zákazníka jako já neobstojí, protože bych určitě některá zviřátka ráda vylákala z děr ven. Přinejlepším proto, abych se na ně koukla. Přinejhorším proto, abych je v nouzi pozřela.
  3. Odolá-li zvíře zvědavým/hladovým návštěvníkům, zůstane pevně vězet v díře, což pro něj nemůže dobře dopadnout.
  4. Pro mě jako klaustrofobika je představa zvířete lapajícího po dechu v temné díře dost nepříjemná. Ale i když má zvíře kliku a v díře je dostatek větrání a vláhy, v jistém okamžiku se zásoba živin nevyhnutelně vyčerpá a nastává dilema, zda z díry ven za potravou, či ne.
  5. Když vyleze, nemůže už pevně držet v díře – ergo dodávka vozí po Praze (a možná i jinde) klamavou reklamu.
  6. Když nevyleze, chcípne, což v konečném důsledku představuje reklamu propagující týrání zvířat.
  7. I v případě, že má zvíře druha/družku, kteří jsou ochotni za jisté služby související s prvotními asociacemi potravu obstarat a donést zvířeti do díry, není toto zvíře schopno (vy)držet v díře samostatně bez berliček v podobě posluhy. Výrobek, který neobstojí sám o sobě bez podpůrného zařízení, bych si určitě nekoupila. 

Shrnuto a podtrženo, reklama založená na nelogickém sloganu ve mně zcela udusila touhu jít a ty šrouby (nebo něco na ten způsob) si koupit, i když třeba skutečně drží zvířecí silou (a to je taky diskutabilní, protože žížalu i krtka bych přeprala levou zadní). S takovým výsledkem sémantického rozboru jsem nadmíru spokojená, neboť upevňuje můj antikonzumní postoj.